• Εκτύπωση

HYPATIA:  STEM και Φύλο

25-3-2018 

Στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας μία δράση του προγράμματος HYPATIA για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄τάξης.

Το έργο HYPATIA πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Horizon 2020 και ανταποκρίνεται στην πρόκληση να συγκεντρώσει διαφορετικούς κοινωνικούς φορείς με στόχο να καθοδηγήσει περισσότερους έφηβους, και κυρίως κορίτσια, σε σταδιοδρομίες στο χώρο των STEM τόσο μέσα στο σχολείο όσο και ως επιλογή μελλοντικής εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας. Στοχεύει να αλλάξει τους τρόπους με τους οποίους οι επιστήμες παρουσιάζονται στους νέους μέσα και έξω από το σχολείο, και να τους καταστήσει περισσότερο ανοικτούς προς όλους, χωρίς αποκλεισμούς λόγω φύλου. 
 
Για το σχολείο μας, επιλέχθηκε ως δράση η επίσκεψη στο σχολείο τριών γυναικών επιστημόνων (Χημικός Μηχανικός, Φυσικός, Γεωλόγος) που συζήτησαν και αντάλλαξαν απόψεις με τις μαθήτριες και τους μαθητές. Οι ομιλήτριες μίλησαν για τις σπουδές τους, για τα σχέδια που έκαναν όταν ήταν στην ηλικία των μαθητών/τριών, τι τις άρεσε να μελετούν, πώς βρέθηκαν στη δουλειά αυτή, από τι επηρρεάστηκαν, τι προκλήσεις/ εμπόδια προσανατολισμού συνάντησαν. Μίλησαν για τα βασικά χαρακτηριστικά της εργασίας τους, πως είναι μια τυπική μέρα, με ποιούς συνεργάζονται, τι ενδιαφέρον βρίσκουν, τι είναι βαρετό, τι γίνεται με τους μισθούς, τι επίτπωση έχει η εργασία τους  στην καθημερινή τους ζωή και άλλα. Μέσα από τη συζήτηση διεφάνηκε πως μετά το Λύκειο υπάρχουν πολλά μονοπάτια που μπορούν να οδηγήσουν κάπου.
Στα χρόνια που θα έρθουν, καθώς η οικονομία της γνώσης αναπτύσσεται στην Ευρώπη και παρατηρείται η άνοδος νέων τεχνολογιών, δεξιότητες που σχετίζονται με τις Επιστήμες, την Τεχνολογία, τη Μηχανική και τα Μαθηματικά (STEM) καθίστανται ολοένα και πιο απαραίτητες, ώστε να διασφαλίσουν ένα επαρκές και επαγγελματικά καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων. Είναι, συνεπώς, επιτακτική ανάγκη να προσελκυσθούν και στρατολογηθούν περισσότεροι νέοι σε προγράμματα σπουδών σε κλάδους STEM και να διασφαλιστεί η ποικιλομορφία των επαγγελματιών με κατάρτιση στο χώρο των STEM.Το όραμα του προγράμματος HYPATIA αφορά σε μια ευρωπαϊκή κοινωνία που επικοινωνεί τις Επιστήμες στους νέους με τρόπο που συμπεριλαμβάνει ισότιμα και τα δύο φύλα, ώστε τα κορίτσια και τα αγόρια της Ευρώπης να αξιοποιήσουν όλο το δυναμικό τους και να ακολουθήσουν σταδιοδρομίες που σχετίζονται με το χώρο των STEM. Κεντρικό ρόλο σε αυτό έχουν τα ιδρύματα και οι φορείς που είναι υπεύθυνοι για την παροχή εκπαίδευσης σε επιστημονικά πεδία, όπως τα σχολεία, τα μουσεία και η βιομηχανία. Αυτοί μπορούν να επηρεάσουν τους τρόπους με τους οποίους οι μαθητευόμενοι δομούν και διαπραγματεύονται το φύλο τους και τη στάση τους απέναντι στα STEM. Γι' αυτό είναι σημαντικό να αναλογιστούμε τις προκαταλήψεις που έχουμε για τα φύλα και τις Επιστήμες, να αναγνωρίσουμε τα στερεότυπα και να διασφαλίσουμε ότι δεν θα τα διαιωνίσουμε στην αλληλοεπίδρασή μας με τους συμμετέχοντες.
 
 
 
 
ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Οι κλάδοι STEM αποτελούν πεδία έρευνας και γνώσης.  Όπως άλλες μορφές γνώσης, μπορεί να περιλαμβάνουν έμφυλες διαστάσεις. Όταν η παράμετρος του φύλου δεν λαμβάνεται υπόψη από τους ερευνητές, τα αποτελέσματα μπορεί να επηρεαστούν. Για παράδειγμα, όταν φάρμακα δεν δοκιμάζονται τόσο σε άντρες όσο και σε γυναίκες. 
Επιπροσθέτως, υπάρχει ένα επίμονο χάσμα μεταξύ των φύλων στο σύστημα παραγωγής επιστημονικής και τεχνολογικής γνώσης. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες υπάρχει υπέρ-εκπροσώπηση των γυναικών στη Βιολογία και τις Ιατρικές Επιστήμες, ενώ ταυτόχρονα διακρίνουμε μια υπό-εκπροσώπησή τους στα Μαθηματικά ή την Πληροφορική. Εκτός αυτού, οι γυναίκες σπάνια κατακτούν υψηλά επίπεδα ευθύνης στις Επιστήμες.
Οι κλάδοι STEM παρουσιάζονται ως ορθολογικοί και ανεξάρτητοι και τα χαρακτηριστικά αυτά συχνά σχετίζονται με την αρρενωπότητα. Αυτό σημαίνει ότι αγόρια ή κορίτσια που δεν ταυτίζονται με αυτά τα χαρακτηριστικά θα σκεφτούν ότι οι σπουδές και τα επαγγέλματα των κλάδων STEM «δεν είναι γι' αυτά» και θα αποφύγουν το χώρο των STEM τελείως. Γι' αυτό το λόγο είναι σημαντικό να παρουσιαζεται στα παιδιά μια σύνθετη και ποικιλόμορφη εικόνα των επιστημών.
____________________________________________________________________________
 
Και ένα παιχνίδι για το τέλος.
Δοκιμάστε να ταιριάξετε τα κομάτια του παζλ
Αντιστοιχίστε τις εφευρέσεις με την αντίστοιχη εφευρέτη σύροντάς τα προς τα πορτραίτα.
Εάν χρειάζεστε βοήθεια, κάντε κλικ στο κουμπί? εικονίδιο στην κάτω δεξιά γωνία και θα σας πει ποιες εφευρέσεις έχουν αντιστοιχιστεί σωστά.
Αν θέλετε να δείτε τις σωστές απαντήσεις πατήστε το πλήκτρο s.
Πατήστε το πλήκτρο p, εάν θέλετε να κάνετε επανεκκίνηση του παιχνιδιού
 
 
 

 

Υπεύθυνη καθηγήτρια Ε. Πάτκου