Χάρη στη δωρεά του συλλόγου γονέων ενός σετ με το ρομπότ MINDSTORMS-LEGO EV3 μας δόθηκε η ευκαιρία (στα παιδιά της ομάδας της ρομποτικης) να ασχοληθούμε από πολύ νωρίς με την κατασκευή και τον προγραμματισμό του ρομπότ.
Στιγμιότυπα από τις συναντήσεις της ομάδας εδώ
Ήταν μια διασκεδαστική δραστηριότητα γιατί σε όλες τις συναντήσεις μας μαθαίναμε να προγραμματίζουμε παίζοντας. Μαθαίναμε προγραμματισμό εύκολα μέσα από παιχνίδι. Για να λύσουμε προβλήματα που συναντούσαμε χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουμε μαθηματικά, φυσική, τεχνολογία, μηχανική, ακόμα και ιστορία. Νιώθαμε πολλές φορές σαν μικροί ερευνητές. Έπρεπε να φανταστούμε λύσεις και να εφαρμόζουμε τις ιδέες μας στην πράξη. Και να δοκιμάζουμε πολλές φορές ώσπου να επιβεβαιωθούμε για τη σωστή λύση.
Έτσι πήραμε μέρος στον παγκόσμιο διαγωνισμό του FIRST LEGO LEAGUE που για την Ελλάδα διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη (Noesis Μάρτιος 2015) και κατακτήσαμε το 2ο βραβείο καλύτερου επαγγελματισμού. Στο πλαίσιο του διαγωνισμού παρουσιάσαμε την πρότασή μας για την μάθηση στον 21ο αιώνα που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του σχολείου.
Οι Roboteens (2014-15) είναι οι:
Μηνοβγιούδης Μενέλαος
Πασχαλούδη Αγγελική
Ματζιαρλή Ευαγγελία
Κοκόγια Ελένη
Λεονταρίδης Βαγγέλης
Μπάλτσας Σπύρος
Χατζηαντωνίου Πάγκαλος
Τζώτζης Λέανδρος
Συμεωνίδης Λοίζος
Τσιλιμπώνης Δημήτρης
Φουρναράκης Νίκος
Σαλαμπάσης Κυριάκος
Σαράντου Γιώργος
Προπονήτρια η Εύη Πάτκου.
***
Λίγα λόγια για την εκπαιδευτική ρομποτική
Η εκπαιδευτική ρομποτική συνδυάζει τη μάθηση με το παιχνίδι και έτσι μετατρέπει την εκπαίδευση σε μία διασκεδαστική δραστηριότητα
Ευνοεί την ανάπτυξη ερευνητικού ενδιαφέροντος. Η εκπαιδευτική ρομποτική δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να δράσουν ως επιστήμονες - εφευρέτες και να ανακαλύψουν δικές τους καινοτόμες ιδέες και λύσεις.
Εμπλέκει ενεργά τους μαθητές στη μάθησή τους με την επίλυση αυθεντικών προβλημάτων.
Υποστηρίζει τη διερευνητική μάθηση και ενισχύει τη διερευνητική στάση των μαθητών.
Δίνει κίνητρα στους μαθητές να μελετήσουν την επιστήμη και την τεχνολογία.
Η ρομποτική, εμπλέκει τους μαθητές σε καταστάσεις που απαιτούν από αυτούς να εφαρμόσουν τα μαθηματικά και την επιστήμη και όχι απλά να τα μελετήσουν. Διότι η κατανόηση είναι κάτι περισσότερο από μάθηση, είναι μάθηση και γνώση πώς να εφαρμόσεις αυτό που γνωρίζεις στο πλαίσιο αυτό.
Η Εκπαιδευτική ρομποτική παρέχει στους μανθάνοντες ευκαιρίες επίλυσης προβλημάτων με προσωπικό νόημα για τους ίδιους μέσω χειρισμού και κατασκευής πραγματικών ή ιδεατών αντικειμένων. Η γνώση που προκύπτει από προβληματικές καταστάσεις δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να αναπτύξουν μία ισχυρή εννοιολογική βάση για την ανακατασκευή των γνώσεών τους σε μεταγενέστερο χρόνο.
Επιτρέπει την ελεύθερη έκφραση και την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και φαντασίας.
Μέσα από την κατασκευή θέτει πραγματικά προβλήματα και παρέχει άμεση ανατροφοδότηση.
Επιτρέπει την πρόσκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που συνδέονται με πολλά γνωστικά αντικείμενα (και συνεπώς την προώθηση της διεπιστημονικής και διαθεματικής προσέγγισης).
Δίνει τη δυνατότητα για πιθανή διαισθητική συνειδητοποίηση σύνθετων φαινο?ένων, όπως η σχέση ανά?εσα στην ταχύτητα, το χρόνο και τη ?ετακίνηση.
Στα πλαίσια διαθεματικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, μέσω αυτής, είναι δυνατόν να αναπτυχθούν κίνητρα για μάθηση και σε άλλα μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική κ.λπ).
Στηρίζεται στη συνεργασία και στην αλληλεπίδραση ατόμων κι ομάδων και στην προώθηση της σκέψης μέσω γνωστικών και κοινωνικογνωστικών συγκρούσεων.
Καλλιεργείται η επικοινωνία και η λεκτική έκφραση ιδεών μέσα από τη λειτουργία της ομάδας όταν οι μαθητές αναγκάζονται να εξηγήσουν ιδέες και σκέψεις τους.
Υποστηρίζει τη βιωματική μάθηση.
Ως παιδαγωγική προσέγγιση εγγράφεται στο πλαίσιο του κλασικού εποικοδομιτισμού (constructivism) (Piaget, 1972) και ειδικότερα του κατασκευαστικού εποικοδομισμού (constructionism) (Papert, 1993). Η εποικοδομητική (constructivist) αντίληψη για το φαινόμενο της μάθησης υποστηρίζει ότι το μαθησιακό περιβάλλον θα πρέπει να παρέχει αυθεντικές δραστηριότητες ενταγμένες σε διαδικασίες επίλυσης ανοιχτών προβλημάτων από τον πραγματικό κόσμο, να ενθαρρύνει την έκφραση και την προσωπική εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία και να υποστηρίζει την κοινωνική αλληλεπίδραση. Επιπλέον ο ?κατασκευαστικός? εποικοδομητισμός (constructionism) υποστηρίζει ότι οι μαθητευόμενοι οικοδομούν πιο αποτελεσματικά τη γνώση όταν εμπλέκονται ενεργά στη σχεδίαση και κατασκευή (χειρωνακτική και ψηφιακή) πραγματικών αντικειμένων που έχουν νόημα για τους ίδιους είτε αυτά είναι κάστρα από άμμο, είτε κατασκευές LEGO και προγράμματα υπολογιστών (Papert, 1991).
Η μάθηση διαδικασιών ανάλυσης, σχεδιασμού δράσεων και στη συνέχεια η υλοποίησή τους (μέσω μιας μηχανής) συνιστά μια νοητική δεξιότητα υψηλού επιπέδου - που εντάσσεται στη μεγάλη κατηγορία έργων που οι ψυχολόγοι ονομάζουν επίλυση προβλημάτων.
Διευκολύνει την εκμάθηση του προγραμματισμού
Ο προγραμματισμός ρομποτικών κατασκευών δημιουργεί ένα εντελώς νέο περιβάλλον εργασίας για τους μαθητές με τα εξής χαρακτηριστικά:
(α) Είναι έντονα παρακινητικό, και συνεπώς παράγοντας υψίστης σημασίας για τη διδακτική
(β) Ο προγραμματισμός της συμπεριφοράς των ρομπότ προκύπτει από μεταφορά υπαρχόντων και ήδη γνωστών συμπεριφορών από τους ζώντες οργανισμούς
(γ) Ευνοεί τη στρατηγική δοκιμής ? πλάνης, που είναι στρατηγική οικεία στους μαθητές του δημοτικού
(δ) Αναδεικνύει παραδεκτές προσεγγίσεις και λύσεις και όχι μία και μοναδική σωστή λύση αφού μία συμπεριφορά μπορεί να αποδοθεί με πολλούς τρόπους
(ε) Υποστηρίζει μεταγνωστικές διεργασίες μάθησης, δεδομένου ότι η προγραμματιστική δραστηριότητα οδηγεί στη συγκρότηση, την ανάλυση και την εξωτερίκευση νοητικών διεργασιών. Αυτή η προσπάθεια έχει μεταγνωστικό χαρακτήρα αφού μας αναγκάζει να σκεφτόμαστε πάνω στον τρόπο που σκεφτόμαστε και ενεργούμε.