11 Φεβρουαρίου : Διεθνής Ημέρα για τις Γυναίκες και τα Κορίτσια στην Επιστήμη

11 Φεβρουαρίου 2021
 
Η Διεθνής Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη καθιερώθηκε με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (A/RES/70/212) στις 22 Δεκεμβρίου 2015 και τιμάται κάθε χρόνο στις 11 Φεβρουαρίου για να «επισημάνει πως η γεφύρωση του χάσματος των φύλων στην επιστήμη είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της αειφόρου ανάπτυξης και την εκπλήρωση της υπόσχεσης της Ατζέντας του 2030, “να μην μείνει κανείς πίσω”».
 
Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, σήμερα, λιγότερο από το 30% των ερευνητών παγκοσμίως είναι γυναίκες και με βάση τα στοιχεία της UNESCO (2014-2016), σε παγκόσμιο επίπεδο, η εγγραφή των γυναικών είναι ιδιαίτερα χαμηλή στον τομέα της Πληροφορικής (3%), στις φυσικές επιστήμες, στα μαθηματικά και στη στατιστική (5%) και στη μηχανική, τη βιομηχανία και τις κατασκευές (8%).
 
Στο μήνυμά του, ο ΟΗΕ αναφέρει ότι η σημερινή ημέρα αποτελεί ευκαιρία να πάρουμε θέση και να σπάσουμε τα στερεότυπα και προσθέτει ότι «ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη και η επιστήμη τις γυναίκες, πρέπει να ενθαρρύνουμε και να υποστηρίζουμε τα κορίτσια και τις γυναίκες να αξιοποιούν πλήρως το δυναμικό τους ως επιστημονικοί ερευνητές και καινοτόμοι».
 
Έμπνευση αποτελεί για πολλές γυναίκες που ακολουθούν επιστημονική σταδιοδρομία η πολωνίδα φυσικός Μαρί Σκλοντόφσκα – Κιουρί, η οποία ήταν η πρώτη γυναίκα που κέρδισε Νόμπελ το 1903. Σε ανάρτησή της στο Twitter, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει πως «η Μαρί Σκλοντόφσκα – Κιουρί αποτέλεσε έμπνευση για πολλές γυναίκες και επιστήμονες στην Ευρώπη.
 
Μέχρι στιγμής, πάνω από 100.000 ερευνητές έχουν λάβει τη χρηματοδότηση από τη δράση Marie Sklodowska – Curie (MSCA)».
 
Στο σχολείο μας αναδείξαμε αυτή τη μέρα με έκθεση αφισών όπου αναφέρονται Γυναίκες για την συμβολή τους στις επιστήμες και τη φιλοσοφία από την αρχαιότητα μέχρι τώρα.
 
 
Την έκθεση παρακολούθησαν οι μαθήτριες και μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου και ανέτρεξαν στα στοιχεία που αναφέρονται στις αφίσες, συμπληρώνοντας ένα φύλο εργασίας -ερωτηματολόγιο.
 
Στα χρόνια που θα έρθουν, καθώς η οικονομία της γνώσης αναπτύσσεται στην Ευρώπη και παρατηρείται η άνοδος νέων τεχνολογιών, δεξιότητες που σχετίζονται με τις Επιστήμες, την Τεχνολογία, τη Μηχανική και τα Μαθηματικά (STEM), καθίστανται ολοένα και πιο απαραίτητες, ώστε να διασφαλίσουν ένα επαρκές και επαγγελματικά καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων.
Η Έκθεση αυτή επιδιώκει να συμβάλλει στην επικοινωνία  των  Επιστημών  με τρόπο που συμπεριλαμβάνει ισότιμα και τα δύο φύλα, ώστε τα κορίτσια και τα αγόρια να αξιοποιήσουν όλο το δυναμικό τους και να ακολουθήσουν σταδιοδρομίες που σχετίζονται με το χώρο των STEM.
 
Όπως είπε και η Υπατία ( μαθηματικός, αστρονόμος και φιλόσοφος ) που γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, μεταξύ 350-415 μ.Χ.
 

«Η ζωή είναι εξέλιξη και όσο πιο μακριά ταξιδεύουμε, τόσο περισσότερη αλήθεια κατανοούμε. Η κατανόηση των πραγμάτων που είναι στην πόρτα μας, είναι η καλύτερη προετοιμασία για να καταλάβουμε αυτά που βρίσκονται πιο μακριά».

 
Για όσους δεν παρακολούθησαν την έκθεση μπορούν να την δουν με διαδραστικό τρόπο παρακάτω.
 
(κάνετε κλικ πάνω στην εικόνα ή ανοίξτε τον σύνδεσμο)

 

https://www.artsteps.com/view/60282dc5731fe672f67b4d33

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ε. Πάτκου
 

Διάκριση μαθήτριας στην 9η Biennale Παιδικής Ζωγραφικής

Ιούνιος 2021

Συγχαρητήρια πολλά στην μαθήτρια Κωνσταντίνα Π. του τμήματος Γ3 για την συμμετοχή και τη βράβευσή της (ένα από τα πρώτα βραβεία) στην 9η Biennale Παιδικής Ζωγραφικής με θέμα: «Οι γειτονιές του κόσμου».

Στο έργο της η Κωνσταντίνα αποτυπώνει μια όμορφη γωνιά της Πυλαίας, αλλά εξελίσσει διάφορα περιστατικά με έμφαση την ψυχή της κάθε γειτονιάς, τους ανθρώπους. Τα παιδιά που παίζουν, που κάνουν ποδήλατο, οι άνθρωποι που περπατούν στο πεζοδρόμιο, που κάθονται στα μπαλκόνια τους, τα ζωάκια που κάνουν βόλτα με τα αφεντικά τους…

Η δύσκολη αυτή χρονιά, ο εγκλεισμός και τα κλειστά σχολεία δεν δεν εμπόδεισαν την Κωνσταντίνα αλλά και 5000 παιδιά από την Ελλάδα και 7000 παιδιά από 27 διαφορετικές χώρες να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να υψώσουν τη φωνή τους, να ζωγραφίσουν. Γιατί όπως τόνισε η κ. Μαυρογένη, πρόεδρος του μουσείου Παιδικής Τέχνης  "ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ",  «Τα παιδιά μέσα από τη ζωγραφική, υψώνουν πάντα τη δική τους φωνή που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε…»

                                                                                                   

«Πειραματικός αποχαιρετισμός»

Στο τέλος της δύσκολης σχολικής χρονιάς 2020-21 με την καραντίνα, τον εγκλεισμό, λόγω της τρέχουσας πανδημίας, χρειαζόταν μια δράση που θα δημιουργούσε μια αίσθηση «κανονικού σχολείου» μετά την τηλεκπαίδευση.  

Αποχαιρετισμός της σχολικής χρονιάς με πειράματα φυσικής , χημείας και STEM. Η επιλογή των πειραμάτων, έγινε με βάση το γνωστικό επίπεδο των μαθητών και την ύλη που διδάχθηκαν. Αρκετά πειράματα ήταν σχεδιασμένα με  απλά υλικά, που χρησιμοποιούνται και στην καθημερινότητα. Χρησιμοποιήθηκαν δύο χώροι, το εργαστήριο Φυσικών Επιστημών και η Βιβλιοθήκη και στήθηκαν 16 τραπέζια εργασίας με διαφορετικό θέμα- πείραμα σε κάθε ένα. Οι μαθητές/τριες της Β ΄και Γ ΄τάξης σε ομάδες 2-3 ατόμων και με τηρούμενα όλα τα μέτρα προστασίας πειραματίζονταν κυκλικά σε κάθε τραπέζι για 2 ώρες συνολικά.

Οι καθηγητές καθώς και εκπαιδευμένοι μαθητές/τριες βοηθούσαν και καθοδηγούσαν σε ότι χρειαζόταν.

Η ανταπόκριση των μαθητών/τριών ήταν, όπως αναμενόταν, ενθουσιώδης. Η εμπλοκή των μαθητών με το πείραμα, εκτός από την γνώση, δίνει και τη χαρά της δημιουργίας. Αυτό ενισχύει την πεποίθησή  μας , ότι τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών είναι ελλιπή χωρίς το πείραμα, χωρίς τη χρήση του εργαστηρίου, γιατί τα παιδιά κατακτούν τη γνώση μέσα από την παρατήρηση,  την ανακάλυψη και την σύνδεση με την καθημερινότητα.

Τα πειράματα είναι αναρτημένα στο blog του σχολείου εδώ

Οι εκπαιδευτικοί

Δέσποινα Πανακλερίδου

Ευδοξία Πάτκου, Στράτος Ματσέλης, Χρήστος Σαλαβάτης, Ιωάννα Βλαχάκη

Ευχαριστούμε την κ. Αναστασία Γκιγκούδη από το ΕΚΦΕ Τούμπας για τη βοήθειά της

Οι μαθητές /τριες που βοήθησαν: Νίκος Μ., Σάββας Σ. , Ελισάβετ Χ., Κατερίνα Λ., Μαρία Π., Μαριλένα Π.

 

                                                                                                                             

 

Πρόσθετες πληροφορίες