Tinkering !  Μαστορεύω και μαθαίνω

Ο μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄τάξης συμμετείχαν στις 6 Νοεμβρίου 2019 σε ένα εργαστήριο του Noesis, στο Tinkering που αν μπορούσε να μεταφραστεί ελεύθερα, η ονομασία του είναι "Μαστορεύω και μαθαίνω". Το εργαστήριο αυτό, ήταν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος “Tinkering EU: Building Science Capital for All” με διεθνείς συνεργασίες που χρησιμοποιεί την καινοτόμα εκπαιδευτική προσέγγιση “Tinkering” για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αι. και του Κεφαλαίου της Επιστήμης για νέους από μη προνομιούχες κοινωνικές ομάδες.

Οι μαθητές δουλεύοντας σε μικρές ομάδες είχαν την ευκαιρία να πειραματιστούν με ηλεκτρικά στοιχεία και κυκλώματα πάνω στις ιδέες τους και να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους κατασκευάζοντας και τις δικές τους ρομποτικές μηχανές σχεδιασμού.

 

Το “Tinkering”, είναι μία καινοτόμα εκπαιδευτική προσέγγιση, που εισήγαγε το Exploratorium στο Σαν Φρανσίσκο.

Προωθεί τη δόμηση της γνώσης στο πλαίσιο της κατασκευής προσωπικών τεχνουργημάτων και δίνει την ευκαιρία στους συμμετέχοντας να «σκέφτονται με τα χέρια τους», ώστε να κατανοήσουν και να αναπτύξουν δεξιότητες χρήσιμες για όλη τους τη ζωή. Το Κεφάλαιο της Επιστήμης αντλεί από το έργο του PierreBourdieu και συμπυκνώνει τις διάφορες επιρροές, που μπορεί να έχουν οι εμπειρίες ενός νέου στην επιστημονική του ταυτότητα και τη συμμετοχή σε δραστηριότητες σχετικές με την επιστήμη. Προσφέρει μια διαφορετική οπτική της εκπαίδευσης και της ενασχόλησης με τις φυσικές επιστήμες και είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την ανάπτυξη ενεργών πολιτών, της απασχόλησης και της κοινωνικής συμμετοχής.

Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό, διασκέδασαν, έμαθαν, ανέσυραν γνώσεις από τη Φυσική και έκαναν πολύ ενδιαφέρουσες κατασκευές όπως μπορείτε να δείτε και στο βίντεο που ακολουθεί. Εκτός από το δίωρο εργαστήριο, παρακολούθησαν και στο πλανητάριο την ταινία "Από τη Γη στο Σύμπαν"

 
 
 
Υπεύθυνη καθηγήτρια Ε. Πάτκου

 

Συμμετοχή του σχολείου μας στο 6ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο 

 
Είκοσι μαθητές -τριες από τη Γ’ Γυμνασίου του 1ου Γυμνασίου Πυλαίας συμμετείχαν στο 6ο Μαθητικό Ευρωπαϊκό Συνέδριο στη Βενετία με θέμα :"Η ιστορία συναντά τις Τέχνες, τα Γράμματα και την Τεχνολογία: Ο άνθρωπος και η διαδρομή του από την Αναγέννηση στο Σύγχρονο Πολιτισμένο Κόσμο", από τις 28-11-2019 έως τις 2-12-2019. 
Σε αυτό το διάστημα οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν και να ξεναγηθούν σε τρεις πανέμορφες  αναγεννησιακές πόλεις της Ιταλίας και συγκεκριμένα στη Φλωρεντία, τη Βερόνα και τη Βενετία και να συμμετέχουν παράλληλα στο Συνέδριο στο Μέστρε της Βενετίας παρουσιάζοντας τις εργασίες τους με θέμα:" Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Οραματιστής και Πρωτοπόρος της Τεχνολογίας και της Μηχανικής". Η εκπαιδευτική εμπειρία που αποκόμισαν ήταν μοναδική. Γύρισαν στα μαθήματά τους πλουσιότεροι σε γνώσεις,  εμπειρίες και  υπέροχες εικόνες.
 
 
Υπεύθυνες καθηγήτριες : Γιώτα Αϊνατζή και Ελευθερία Καράμπελα

Παλιοί μαθητές μας επιστρέφουν και μας μαθαίνουν

Στο σχολείο μας φέτος πραγματοποιείται μια δράση με τίτλο "Παλιοί μαθητές μας επιστρέφουν και μας μαθαίνουν". Πρόκειται για μια σειρά διαλέξεων στους μαθητές και μαθήτριες της Γ΄τάξης με ομιλητές παλιούς μας μαθητές που αποφοίτησαν από το σχολείο μας. Οι διαλέξεις αφορούν διάφορες περιοχές της επιστήμης, ανάλογα με τι έχει ασχοληθεί ο καθένας.

Ο σκοπός της δράσης αυτής είναι οι μαθητές/τριες  του σχολείου μας: α)  Να έρθουν σε επαφή με παλαιότερους αποφοίτους μας, που ηλικιακά είναι σχετικά κοντά, και των οποίων οι σπουδαστικές και επαγγελματικές διαδρομές θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως πρότυπα και ως οδηγοί προσαντολισμού. β) Να ενημερωθούν οι μαθητές/τριες σχετικά με τις θετικές και τις ανθρωπιστικές επιστήμες, με τις τέχνες και την οικονομία. Σε μια εποχή, όπου οι προσδοκίες λόγω των γενικότερων καταστάσεων συνεχώς μειώνονται, τέτοιες  εκδηλώσεις   θα μπορούσαν  να λειτουργήσουν  ενθαρρυντικά και παρωθητικά για τους/τριες  μαθητές/τριες  και να προάγουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Να δείξουν πώς το δημόσιο σχολείο είναι θεμελιώδης προϋπόθεση για μια καλή πορεία στη ζωή.

1η:  Διάλεξη 

Στις 27 Ιανουαρίου έγινε η πρώτη διάλεξη στο τμήμα Γ5, με ομιλητή τον κ. Κυριάκο Μελίδη, απόφοιτος του σχολείου μας (2006)  κοινωνιολόγο και υποψήφιο διδάκτορα στο πανεπιστήμιο Friedrich-Schiller-Universität  Jena - Τμήμα κοινωνικών και συμπεριφορικών επιστημών.

Ο κ. Μελίδης αναφέρθηκε στις κοινωνικές επιστήμες:  Στα αντικείμενα των κοινωνικών επιστημών, στο πώς μελετώνται επιστημονικά, πώς γίνεται η έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες, και

στις διαφορές τους από τις θετικές επιστήμες.

Ακολούθησε ένα workshop  με  «ανάλυση λόγου» εφαρμοσμένο πάνω σε ένα άρθρο από εφημερίδα (συγκεκριμένα το "Αουσβιτς, Ολοκαύτωμα, ισλαμοφοβία" του Τάσου Τσακίρογλου από efsyn.gr). Το θέμα επιλέχθηκε να είναι σχετικό  με την ημέρα, γιατί η 27 Ιανουαρίου, αφιερώνεται στη μνήμη του Ολοκαυτώματος των Εβραίων και υπήρχε προτροπή από το Υπουργείο Παιδείας να γiνει μια αναφορά στο σχολείο. 

Με τη  μέθοδο ανάλυσης, οι μαθητές/τριες  σε ομάδες κλήθηκαν,  με μία συγκεκριμένη και προσαρμοσμένη σε αυτούς/τες τεχνική, να αναλύσουν το κείμενο με μια διαδικασία που τους/τις  εισάγει στο ερευνητικό κομμάτι των κοινωνικών επιστημών, και δείχνει την πρακτική εφαρμογή τους. Η ανάλυση λόγου έχει εφαρμογή σε όλες τις κοινωνικές επιστήμες (κοινωνιολογία, πολιτική επιστήμη, γλωσσολογία κλπ.) και εν τέλει μπορεί να  βοηθήσει τα παιδιά και στα μαθητικά τους χρόνια, να προσεγγίζουν πιο κριτικά ένα κείμενο.

 

 

2η Διάλεξη

Η δεύτερη διάλεξη με ομιλητή  τον κ. Αχιλλέα Μαντέ, απόφοιτο του 1ου Γυμνασίου Πυλαίας (2006) και υποψήφιο διδάκτορα μακροοικονομικών στο University of Greenwich, έγινε στις 13 Φεβρουαρίου, στο τμήμα Γ3, με θέμα «Θεωρία του Χάους»  .

Η παρουσίαση ήταν μια εισαγωγή στα βασικά χαρακτηριστικά των χαοτικών συστημάτων, όπως η φαινομενική τυχαιότητα, η ευαισθησία στις αρχικές συνθήκες, και η αδυναμία ακριβούς πρόβλεψης. Οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να δουν στην πράξη πώς εμφανίζεται το χάος, φτιάχνοντας ένα χαοτικό μοντέλο για ένα κοτέτσι βασισμένο στην λογιστική απεικόνιση. Επίσης, οι μαθητές/τριες  έμαθαν με ποιο τρόπο η θεωρία του χάους έχει χρησιμοποιηθεί για να κατανοήσουμε την εξέλιξη δυναμικών συστημάτων όπως ο πληθυσμός κάποιων ζώων, η κίνηση ενός διπλού εκκρεμούς, η κίνηση τριών πλανητών, οι καρδιακές αρρυθμίες, ο καιρός, μέχρι και οι οικονομικές κρίσεις. Ακολούθησε συζήτηση πάνω σε γενικότερα θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού, σπουδών και σταδιοδρομίας.

Την Δευτέρα 16 Μαρτίου ήταν προγραμματισμένη  διάλεξη από τον Βιοτεχνολόγο Χρήστο Μπατιάνη (επίσης απόφοιτός μας) και αναβλήθηκε λόγω του κλεισίματος των σχολείων. Ακολουθούν και άλλες διαλέξεις, που  θα ανακοινωθούν σύντομα.

Υπεύθυνη καθηγήτρια για τη δράση : Ε. Πάτκου

               Έναρξη σχολικής χρονιάς 2019-20                 

 

Αγαπητοί/ές μας μαθητές/τριες, αγαπητοί γονείς 

Σας προσκαλούμε στην τελετή του Αγιασμού για την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2019-20. 

Ο Αγιασμός θα γίνει την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου στις 8.30 το πρωί, στην αυλή του σχολείου.

Μετά τον Αγιασμό θα διανεμηθούν τα σχολικά βιβλία. Οι μαθητές και μαθήτριες να έχουν μαζί τους την τσάντα τους.

Σας ευχόμαστε καλή σχολική χρονιά!

 

                                                                                                                                                 

Βιβλιοπαρουσίαση στο εργαστήριο ΦΕ: Καταραμένη Φυσική

Στις 23 Μαΐου 2019 έγινε στο εργαστήριο Φυσικών Επιστημών του σχολείου μας, βιβλιοπαρουσίαση του βιβλίου "Καταραμένη Φυσική" του Θοδωρή Πιερράτου, Υπεύθυνου του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών Ευόσμου.

 

25 περίπου παιδιά αγόρασαν, διάβασαν το βιβλίο και συζήτησαν με τον συγγραφέα θέματα που θίγει το βιβλίο. 

Η Φυσική συνοδεύεται από τη φήμη ότι είναι δύσκολη, ότι δεν είναι πρακτική , ότι είναι βαρετή. Δύσκολη; Ίσως. Μη πρακτική; Σίγουρα όχι. Βαρετή όμως; Εδώ το βιβλίο "Καταραμένη Φυσική" έρχεται να ανατρέψει αυτή την αντίληψη.

 Το βιβλίο αναφέρεται σε μια παρέα μαθητών που θεωρούν τη Φυσική ως το πιο αδιάφορο και βαρετό μάθημα.Εμπλέκονται όμως σε ένα παιχνίδι με πειράματα και γρίφους που θα τους εκθέσει στους πιο σημαντικούς σταθμούς της εξέλιξης των ιδεών για τη θέση του ανθρώπου στο Σύμπαν.

Διαβάζοντας στο οπισθόφυλλο του βιβλίου : "Κάποτε ο Αϊνστάιν είπε ότι, ίσως η πιο όμορφη εμπειρία που μπορούμε να έχουμε είναι το μυστήριο". Είναι η κινητήρια δύναμη που βρίσκεται πίσω από την επιστήμη όσο και από την τέχνη. άρα τι πιο ενδιαφέρον από ένα παιχνίδι , ένα κυνήγι επίλυσης γρίφων που καλύπτεται από πέπλα μυστηρίου, τα οποία πρέπει να σηκώσετε μεθοδικά και να παοκαλύψετε, ό,τι κρύβεται πίσω από αυτά.."

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Δ. Πανακλερίδου

 

Πρόσθετες πληροφορίες